KUNST EN CULTUUR
Omdat kinderen het liefst spelenderwijs leren, hebben wij de activiteiten geselecteerd, die dit vakgebied stimuleren/bevorderen. Tijdens deze activiteiten maken de leerlingen kennis met nieuwe woorden. Deze nieuwe woorden worden toegepast in de activiteiten, waardoor ze beter geconsolideerd kunnen worden.
Het is leuk om kinderen te leren een andere cultuur te ontdekken en te leren waarderen. Met een workshop Arabische Kalligrafie leren de kinderen spelenderwijs Arabische letters en woorden schrijven. Ze zullen leren hun naam in het Arabisch op te schrijven.
Aantal lessen: 5 lessen van 90 minuten
Doelgroep: groep 4 t/m 8 PO, VO
De leerlijn Cupcakes en Taartjes is een leerlijn waarbij leerlingen leren om te bakken en decoreren. De leerlingen gaan aan de slag met het bakken van een platte taart en deze leren zij ook te vullen. Om de lessenserie af te sluiten gaan de leerlingen een les aan de slag met het bekleden en decoreren van cupcakes. De leerlingen mogen de gemaakte hapjes mee naar huis nemen. De leerlingen maken kennis met verschillende verhoudingen en leren af te nemen.
Aantal lessen: 10 lessen van 90 minuten
Doelgroep: groep 1 t/m 8
Wij nemen de kinderen mee op reis door de overheerlijke keukens van de wereld
CookArena brengt kinderen met veel plezier een gezondere levensstijl bij. Koken op school leert kinderen hoe leuk én lekker koken met gezonde en pure producten is!
Naast de nodige productkennis leren de kinderen ook verschillende keukentechnieken. Wij stimuleren samenwerken en laten de kinderen zoveel mogelijk zelf doen. In de laatste les presenteren de kinderen een aantal gerechtjes aan docenten en ouders. Na afloop van het lesprogramma worden de deelnemers beloond met een certificaat.
Binnen de leerlijn Kunstzinnige Kunstenaars wordt er een verband gelegd tussen rekenvaardigheden en kunst. Door middel van een verhalend ontwerp kijken de leerlingen in het leven van een verwarde kunstenaar. De leerlingen zien verschillende kunstwerken uit verschillende kunststromingen. Ook maken de leerlingen kunstwerken met cijfers en verschillende vormen. Uiteindelijk organiseren de leerlingen een eigen tentoonstelling, net zoals in het museum.
Binnen deze lessenreeks staan de volgende 21st Century Skills centraal: communicatie, samenwerken, ICT geletterdheid, creativiteit, kritisch denken, problemen oplossen, sociale en culturele vaardigheden.
Bij de leerlijn Kunstzinnige Kunstenaars bewandelen de leerlingen hun eigen weg. De leerlingen starten met het doen van een onderzoek naar een kunststroming. De leerlingen maken een plan van aanpak en werken uiteindelijk aan hun eigen meesterwerk. Binnen de lessenreeks werken de leerlingen in tweetallen en werken zij aan de hand van een door hun opgesteld plan van aanpak. De lessen worden afgesloten met presentaties van de leerlingen waarbinnen zij een presentatie houden over de kunststroming en hun kunstwerk laten zien.
De kinderen krijgen op spelenderwijze een introductie in de achtergrond en cultuur die schuilgaat achter Henna Kunst. Daarna worden allerlei patronen en vormen geleerd. De leerlingen leren een versiering te maken met behulp van de henna cone op papier. Vervolgens op kaarzen en canvas doeken. Uiteraard brengt onze Henna kunstenaar, bij iedereen een echte henna versiering aan op de huid. Voor de jongens zullen verschillende cones gevuld zijn met verf. Hierbij zullen zij de techniek van het kunstschilderen onder de knie krijgen. Zij zullen voor hun mama’s of vrienden een kaars en canvas doek schilderen .
Deze lessenserie is in fases opgebouwd. De leerlingen verzinnen eerst zelf een verhaal. Daarna wordt deze op papier gezet. In de laatste les wordt deze gedemonstreerd in de vorm van een toneelstuk/drama aan de ouders/leerlingen en andere geïnteresseerden.
Het verhalen van verhalen met als doel het interactief voorlezen en de leerlingen betrekken bij de verhalen en de plaatjes. Vervolgens wordt er verhaallijn opgesteld uitgedrukt in kleurplaatjes.
Binnen de lessenreeks Schitterende Sieraden leren de leerlingen op verschillende manieren sieraden te maken. Maast het gebruik van standaardmaterialen als kralen en touw, maken de leerlingen ook sieraden van wc rollen en ijslollystokjes. Bij het maken van de sieraden leren de leerlingen rekening houden met materiaal- en kleurgebruik.
BELANGSTELLING?
Is uw belangstelling gewekt om deze activiteitsserie aan te bieden op uw school, laat ons dit dan weten door onderstaande link te klikken. U kunt de activiteitenserie ook naar uw eigen wensen en belangen wijzigen en/of toevoegen. Nadat uw aanvraag binnen is ontvangt u van ons een offerte. De offerte is van kracht indien uw de offerte retour zendt voorzien van een handtekening.
Neem contact op via onderstaand formulier of bel +31 70 7521036
- aanmelden